Připravujeme...
'); } ?> if ($rok == "8") { echo ('FK Teplice uspořádal dne 25. 5. 2022 ve spolupráci s Kontem Bariéry charitativní akcí Run and Help v AGC aréně v Teplicích. Tentokrát byla akce zaměřena na pomoc čtyřletému Jáchymkovi z Proboštova, kterého čeká náročná operace obou nohou, aby se brzy postavil na vlastní nohy.
5. třída ZŠ Novosedlice se s radostí zapojila a svoji aktivní účastí spolu se zakoupením červených nosů, které jsou symbolem Konta Bariéry, přispěla Jáchymkovi do kasičky. Páťáci spolu s paní ředitelkou a asistentkou pedagoga naběhali a nachodili celkem 136 koleček! Ani 2. stupeň naší školy nezůstal pozadu. Výběr žáků z 6. a 7. třídy spolu s paní asistentkou pedagoga přispěli neuvěřitelnými 245 kolečky! A právě počet absolvovaných koleček je velmi důležitý, neboť Nadační fond FK Teplice vybranou částku pro Jáchymka ještě navýší svým finančním darem, jehož výše se bude odvíjet právě od počtu naběhaných kilometrů v rámci Run and Help.
Kromě běhání pro dobrou věc si páťáci užili jedinečnou prohlídku stadionu FK Teplice, včetně veškerého zázemí, šaten týmu a síně slávy.
Ve středu 16. 3. 2022 navštívili žáci 6. a 7. třídy Severočeskou vědeckou knihovnu v Ústí nad Labem. Byl pro nás nachystán bohatý program v rámci projektového dne. Lektorky, které se nás ujaly nám představily jednotlivá oddělení a vysvětlily nám, jaké služby se v nich pro čtenáře poskytují. Navštívili jsme dvě samostatné budovy. V Lidové části, která sídlí v tzv. Weinmannově vile v ulici Winstona Churchilla, jsme se dozvěděli něco o programech, které pomáhají zpřístupňovat knihy lidem se zrakovým postižením. Žáci si mohli vyzkoušet, jaké je to být slepým, zahráli si hry, které jsou uzpůsobené pro slepce či těžce zrakově postižené osoby, a také se poučili o tom, jak se ke slepým osobám chovat, co jim pomáhá a co ne.
Ve vědecké části knihovny, v překrásné Wolfrumově vile, si šesťáci vyzkoušeli aktivity v angličtině s rodilou mluvčí a sedmáci se podívali do tajů knihovnického podzemí, kde se nachází sklady, knihovnický automat a také dílny, ve kterých se poškozeným knihám navrací život. Společně jsme navštívili oddělení časopisů, studovny, a nakonec jsme se zdrželi ve vědecké půjčovně, kde jsme si vyzkoušeli samostatnou práci s on-line katalogem, ve dvoučlenných týmech vyhledávali umístění knih a z těch knih čerpali informace do pracovních listů. Všichni se báječně zapojili a byli moc šikovní. Dostali jsme od lektorek velkou pochvalu.
Jak zpříjemnit žákům naší školy hodiny chemie a fyziky? Co takhle svést se s proudem na praktické vlně? Nebo si raději vyzkoušet naprogramovat stavebnici Lego, popř. si pohrát se suchým ledem? To vše a mnohem víc si mohli žáci 7. až 9. tříd vyzkoušet díky mobilní polytechnické laboratoři EDUbus, kterou se naší škole podařilo získat pro jeden den výuky těchto předmětů. EDUbus je vzdělávací a motivující projekt, který slibuje vzdělávání pomocí moderních technologií, atraktivního prostředí a zábavy. Děti mohly zužitkovat informace, které získaly v hodinách a obohatit je o další zajímavé poznatky. Žáci si mohli vyzkoušet práci s tablety nebo dotykovou obrazovkou, pohráli si s elektřinou pomocí elektronické stavebnice, vyzkoušeli chemické pokusy a práci se suchým ledem - látkou, jejíž teplota se blíží -80 °C. Někteří se naučili základy programovaní a dokázali si pomocí programovacího jazyku naprogramovat malého robota, který dokázal rozlišit barvy. Děti byly z EDUbusu nadšené a snad jim pozitivní přístup k programování a přirodovědným předmětům vydrží co nejdéle.
Upevňování třídního kolektivu
'); } ?> if ($rok == "5") { echo ('Každý rok, 20. 10., si připomínáme svátek všech stromů. Letos tento den připadl na sobotu, a tak jsme ho oslavili už v pátek.
Ráno nás čekaly aktivity k českému jazyku. První byla křížovka s tajenkou Den stromů. Kdo ji správně vyluštil, začal ji skládat z přírodnin (větviček a plodů stromů). Následovalo čtení knihy Petera Wohllebena Slyšíš, jak mluví stromy? (kapitoly Mají v lese internet? Proč rostou na stromech houby?), která nám propojila tematiku symbiózy, kterou právě probíráme v přírodovědě.
Praktická část dne začala další hodinu, a to poznáváním listů/jehličí a plodů stromů. Pak se žáci rozlosovali do skupinek a poznávali je hmatem se zavázanýma očima. Další soutěž pokračovala na školní zahradě – úkolem bylo přikolíčkovat na stromy jejich správné názvy. Nejvíc správných lístečků umístila skupina zelených – Jonáš, Maruška a Jesika. I ostatní skupiny ale byly úspěšné. Na zahradě jsme také sestavili názvy dvou stromů – třešně z třešňových listů (našeho třídního stromu), a lípy z lipových listů (stromu národního).
Na úplný závěr jsme si vyzkoušeli frotáž. Během celého dopoledne si žáci sami vypracovávali záznam nových a zajímavých informací. Volné chvilky rychlejším žákům vyplňovaly zvukové nahrávky přírodních jevů a živočichů.
Tematickým dnem jsme propojili český jazyk, čtení, psaní, tělocvik, pracovní činnosti výtvarnou výchovu a přírodovědu. Pracovalo se samostatně, v malých skupinkách i jako jeden tým. Žáci si práci mezi sebou museli sami rozdělit a zorganizovat.
V příštím týdnu si nabyté informace osvěžíme (a ověříme ☺) v rámci kvízu.
Makovice v barvách trikolory (100. výročí vzniku Československa), vyškrabávané obrázky sov a ježků, podzimní strom, podzimní věnec, výroba keramické misky, žaludy z papíru, věneček z přírodnin.
'); } ?> if ($rok == "3") { echo ('Soutěž obce Novosedlice letos oslavila již 20. ročník. Vybraní žáci 3. tříd soutěžili ve znalostech a dovednostech chodců a cyklistů. Absolvovali jízdu zručnosti, test chodce, poznávali a vybarvovali dopravní značky, podávali první pomoc zraněnému kamarádovi, sestavovali povinnou výbavu kola a na závěr jezdili jako cyklisté za přítomnosti a dohledu dopravních policistů.
Naše družstvo obsadilo báječnou druhou pozici a odneslo si krásné stříbrné medaile. Zaslouží si obrovskou pochvalu! Při přípravě děti podporovala celá třída a učila se s nimi. Odměnou jim může být (mimo získaných znalostí) sada dopravních značek a společenská hra, kterou jejich spolužáci, mimo jiné, dostali za krásné umístění a ponechají ji ve třídě pro všechny.
V úterý 3. dubna jsme se pátou a šestou vyučovací hodinu vypravili do proboštovského lesa zjistit, do jaké míry se už probouzí příroda. Našli jsme podběl, nakvétající sasanky hajní, rašící kopřivy, orsej jarní, pampelišku a mladé kapradí. V rámci výtvarné výchovy si děti vybrané rostliny přikreslily do svých herbářů.
Kromě rostlin jsme také našli velké množství skokanů, i s čerstvě nakladenými vajíčky. Žábám a jejich rozmnožování jsme se podrobně věnovali loni, takže pro žáky nebyl žádný problém určit druh žáby (podle tvaru vajíček), ani vysvětlit koloběh jejího života.
Ve škole jsme prozatím měli místa na sběr papíru, plastů a elektroodpadu. Teď nám nově ve třídě přibyl vermikompostér, který nám umožní zbavit se ekologicky i biologického odpadu. Ten vzniká, mimo jiné, každé úterý, kdy dostáváme k svačině ovoce nebo zeleninu. Ohryzky od jablek nebo stopky od paprik už nebudou plnit odpadkový koš, ale budou sloužit jako potrava pro žížaly, které je přetvoří na přírodní hnojivo. Kromě zbytků ovoce a zeleniny si žížaly pochutnají např. i na čajových sáčcích, kávové sedlině, navlhčeném kartonu nebo na papírových kapesníčcích.
Žáci se procesu a smyslu kompostování a životu žížal věnovali v rámci týdne několik hodin. Nejprve jsme si povídali o detektivech a jejich práci, na což navazovala aktivita s luštěním tématu dne. Tajenka zněla: „Karel se ztratil!“ Jenže kdo je Karel? A kam se asi ztratil? Na to museli, za pomocí indicií, ve skupinkách přijít sami. Úkol se zdařil všem – Karel je žížala. Ve všech odpovědích skupin se objevilo, že by mohl být schovaný v půdě/v kompostu…A tak jsme se za pomoci druháků vydali Karla hledat.
Za tělocvičnou se nachází kompost ze školní zahrady. Nabrali jsme si vzorky do kelímků a společnými silami Karla hledali – a našli! Kromě lup měly děti k dispozici i mikroskopy, kterými zkoumaly rostlinné části kompostu i malé živočichy. O svých objevech si samostatně nebo ve dvojici dělaly záznamy na badatelský list. Tato aktivita měla u všech veliký úspěch.
V dalších hodinách přišla na řadu tematická pohádka, četba odborného textu a tvorba myšlenkových map. Završením dne bylo sešroubování a poskládání vermikompostéru, jeho naplnění a umístění násady žížal. Děti vše zvládly na jedničku!
V následujících dnech jsme se vrátili ještě jednou k myšlenkovým mapám skupin a vytvořili jsme si jednu velkou, společnou, do které jsme zapsali vše, co jsme se předtím dozvěděli a co nás na životě žížal zaujalo. Poslední aktivitou projektu bylo výtvarné ztvárnění potravin a materiálů, které jsou pro kompost vhodné a které nikoli.
Velice ráda pracuji s dětmi v delších blocích než vyučovací hodina. Jedno téma se dá krásně využít napříč předměty. Ze zkušenosti vím, že si pak učivo lépe pamatují. Jeden příklad za všechny:
V prvouce jsme začali probírat živočichy a po savcích přišli na řadu ptáci. Po hodině, ve které jsme si prošli interaktivní prezentaci a vyzkoušeli ptačí kvíz, jsme přešli k samostatné aktivitě žáků. Ti se rozdělili podle zájmu o jednoho ze čtyř nabízených ptáků – sojky obecné, brhlíka lesního, ledňáčka říčního a žluny zelené. Jejich úkolem pak bylo vyhledat si vybraný druh v příslušné příručce a doplnit do pracovního listu informace o výskytu, velikosti, potravě a rozmnožování. V závěru mi svou práci ve skupině odprezentovali. Po prezentaci následovaly videoukázky ptáků v jejich přirozeném prostředí – v hnízdě, na lovu, apod. a ukázky hlasů. Při výtvarné výchově jsme naši práci zakončili kresbou uměleckými křídami. Nejprve děti protestovaly, že to bude těžké a že oni kreslit neumí…Výsledkem ale byly samy příjemně překvapeny. Jednoho z žáků tyto aktivity nadchly natolik, že mi vymyslel domácí úkol na pololetní prázdniny – určit druhy jím nakreslených ptáčků.
Kromě znalostí z prvouky jsme procvičili čtení s porozuměním, orientaci v textu, psaní i matematiku (násobilka s ptačími vajíčky). Svou práci si museli i sami zorganizovat, rozdělit si role a úkoly.
Výrobu lapbooku si děti poprvé vyzkoušely loni, kdy jsme takto zpracovávali téma Včely. Co to ale vlastně lapbook je? Jedná se o interaktivní knížku, kterou si děti tvoří samy. Proto je pro ně tato činnost zajímavá a baví je více než klasické vyplňování pracovních sešitů. Shrnou si v ní všechny informace, které k danému tématu získaly. Použít se dá prakticky na každý předmět. Můžete si tímto způsobem zpracovat lidské tělo, druhy zvířat, vyjmenovaná slova, slovní druhy, čas, příbuzenské vztahy a podobně.
Naše výuka často neprobíhá odděleně, ale předměty se překrývají a propojují. Tak tomu bylo i v tomto případě (původní) hodiny čtení. Žáci měli samostatný úkol – vyhledat v atlase zvířat či v encyklopedii libovolného savce, přečíst si o něm, nakreslit obrázek a vytvořit myšlenkovou mapu, ve které shrnou vše, co se o dotyčném zvířeti dozvěděli. Jak se jim práce povedla, posuďte sami.
Dnes napadl konečně první pořádný sníh v novém roce! Vydali jsme se proto vyfotit s naším třídním stromem – třešní. Vysvětlili jsme si, proč je pro rostliny v zimě sníh důležitý, zkontrolovali jsme pomalu zamrzající jezírko a postavili pár sněhuláků. Se sněhuláky jsme potom pokračovali i ve třídě, kde si každý vyrobil jednoho trvanlivého – ze dřeva. Práci s tavnou pistolí už žáci zvládají bez problémů sami, paní učitelka už jenom dohlíží. Práce nám tak šla pěkně od ruky!
Výroba polazu a rozdávání dárků.
V rámci prvouky jsme v úterý 12. prosince navštívili přírodovědné oddělení Domu dětí a mládeže v Teplicích. Paní Samsonyová, která má toto oddělení na starosti, nás provedla a ukázala nám všechna akvária a terária plná zajímavých živočichů. Děti tak mohly vidět různé druhy hmyzu, ryb, plazů, obojživelníků i hlodavců. K největším exponátům patřily bezesporu anakonda a krajta. Některá zvířata si děti mohly pohladit nebo dokonce vzít do ruky (suchozemské a vodní želvy, morčata, gekončíka nočního, agamu vousatou, strašilky a několik hadů). Na závěr na děti čekal kvíz, ve kterém vyhledávaly skrytá zvířata. Exkurze se velice vydařila a děti byly na konci pochváleny za aktivitu, ukázněnost i pěkné chování ke zvířatům.
Taneční hrátky s Honzou Onderem, Novosedlický talent, třídní vystoupení na boomwhackers.